Recordaantal bezoekers op Mobicar'18
Belgen kiezen massaal voor een vakantie met de caravan of motorhome
De verkiezingen en het warme nazomerweer hebben kampeerliefhebbers niet tegengehouden om de afgelopen vijf dagen af te zakken naar Mobicar’18. Integendeel, de 56ste beurs voor caravans, motorhomes en accessoires trok maar liefst 25.965 bezoekers, waarvan 4.409 binnenkwamen via het Voedingssalon, en springt zo met gemak over de vorige editie. Een beurs met een grote relevantie met een product dat hipper is dan ooit. Motorhomes en caravans blijven verkopen, want op reis gaan met een vrijetijdsvoertuig is flexibel, goedkoop en goed tegen de stress.
Steeds meer Belgen lijken een luxe hotelkamer in te ruilen voor een exemplaar op wielen. En dat is niet verwonderlijk, aangezien reizen met de caravan of motorhome heel wat voordelen biedt. Vooral de vrijheid en de flexibiliteit spreken aan. “Het publiek was dit jaar zeer divers. Jong en oud, ervaren en beginnende reizigers met de caravan of motorhome kwamen kijken wat deze beurs te bieden heeft”, zegt voorzitter van de BCCMA Bart Decuyper. Ieder merk heeft tegenwoordig een betaalbaar instapmodel, maar evengoed luxemodellen voor ervaren kampeerders. Verder ziet Decuyper een shift in de leeftijd van het pubiek: waar een aantal jaar geleden 65-plussers interesse toonden in kampeervakanties met de caravan of motorhome, zien we tegenwoordig eerder 45-plussers die almaar vaker met het hele gezin vertrekken. “Ze gaan vooral naar de natuur, om even helemaal weg te zijn uit de dagelijkse stress. Reizen met de caravan of motorhome wordt vaak gecombineerd met wandelen en fietsen, zelfs de hond kan mee”, vervolledigt Decuyper.
Vernieuwingen werken
Mobicar werd voor het eerst ingedeeld in drie zones. Een groene zone voor motorhomes, een blauwe zone voor caravans en een oranje zone voor accessoires en diensten. Die vernieuwing heeft gewerkt en zal de volgende jaren blijven behouden. “De reacties van zowel bezoekers als exposanten waren positief. Standhouders weten meteen waarnaar de bezoekers op zoek zijn en bezoekers kunnen gerichter zoeken naar een voertuig of accessoire”, vertelt beursorganisator Frédéric François.
Nog een succesvolle primeur waren dit jaar de testritten met de motorhome. Bezoekers kregen de mogelijkheid om zelf achter het stuur te kruipen van de nieuwste modellen motorhomes. Ook hier waren de reacties unaniem positief. “De inschrijvingen liepen vlot binnen en we kregen vaak te horen dat deze testrit voor vele bezoekers een belangrijke stap was in hun aankoopbeslissing”, voegt François eraan toe.
Koopkrachtig publiek
En dat bezoekers op Mobicar wachten om over te gaan op de aankoop van een motorhome of caravan, is ook dit jaar weer gebleken. “Ze zien hier echt alle nieuwste modellen en kunnen genieten van mooie salonvoordelen. Ze kijken, vergelijken, testen uit en gaan vaak dezelfde dag nog over tot een aankoop”, weet Decuyper. Bovendien is de timing van Mobicar perfect, want een aankoop tijdens de beurs wil vaak zeggen dat het voertuig volgende lente zal worden geleverd, net op tijd voor het volgende vakantieseizoen.
Caravan en Motorhome van het Jaar 2019
Bezoekers stemden opnieuw massaal op de genomineerden van de Motorhome en de Caravan van het Jaar 2019. Bij de motorhome zijn de winnaars:
- Van tot 45.000 euro: Adria Twin Plus 600 SPB
- Van vanaf 45.000 euro: Globe-Traveller Voyager XS
- Profilé tot 60.000 euro: Challenger Graphite 260 maxi salon
- Profilé vanaf 60.000 euro: Bürstner Ixeo T 690T
- Integraal tot 75.000 euro: Dethleffs Pulse I 7051 DBM
- Integraal vanaf 75.000 euro: Cathago S Plus 64
Bij de caravans wonnen volgende modellen:
- Model tot 20.000 euro: Bürstner Premio Life 490 TK
- Model vanaf 20.000 euro: Dethleffs Generation 465 FR
Mobicar'19 vindt plaats van donderdag 3 tot en met maandag 7 oktober 2019 in Brussels Expo.